PRODEJNA V PRAZE je od pátku 5.4. UZAVŘENA PO DOBU REKONSTRUKCE. Pravděpodobné otevření 23. 4.

Víte, kdo ušil vaše oblečení?

RANA PLAZA

největší katastrofa módního průmyslu

24. dubna 2023 je to 10 let, kdy se udála největší katastrofa v historii módního průmyslu -  pád osmipodlažní továrny Rana Plaza v hlavním městě Bangladéše, Dháce. Tato nehoda si vyžádala 1 134 obětí a 2 500 zraněných. V této továrně sídlilo pár obchodů, banka a ve třetím až pátém podlaží se šilo oblečení pro západní značky, mezi nimiž byly například Primark, Mango, Benetton a další. Budova byla prošetřena techniky a následně označena za nebezpečnou. Zatímco obchody a banka, které sídlily v prvních dvou poschodích, byly ihned uzavřeny, majitel oděvní továrny trval na tom, aby se ve výrobě pokračovalo. Švadleny se proto musely vrátit do práce, jinak by o ni přišly. Mnohé z nich za to bohužel zaplatily svým životem, neboť továrna se dalšího dne zřítila. Ovlivnila tato událost vývoj oděvního průmyslu? 

Nehoda odstartovala vlnu protestů proti západním značkám, které dovolily, aby švadleny v bangladéšských továrnách pracovaly v tak nebezpečných podmínkách. Západní značky zareagovaly na tragédii založením dvou iniciativ s cílem zajistit bezpečnost všem zaměstnancům továren. Evropské značky (například H&M, Primark, Inditex) uzavřely tzv. Dohodu o protipožární bezpečnosti a bezpečnosti budov (Accord on Fire and Building Safety) a severoamerické společnosti, jako je Gap, Walmart nebo Target, vytvořily tzv. Alianci pro bezpečnost bangladéšských pracovníků (Alliance for Bangladesh Worker Safety).

zdroj: https://www.slowfemme.com/magazine/rana-plaza-7-let-po-katastrofe

123654_

 

 

Jak svět na tragédii reagoval?

Tato katastrofa napomohla většímu povědomí této problematiky ve společnosti. Začaly vznikat nejrůznější neziskovky, mezi nimiž je nejznámější oragnizace Fashion Revolution. Jejich kampaně se věnují reformě módního průmyslu se zaměřením na transparentnost v módním dodavatelském řetězci. V letech 2014 až 2020 miliony lidí po celém světě vyzývaly oděvní značky, aby odpověděly na otázku Who Made My Clothes?, neboli Kdo vyrobil moje oblečení?

 24. dubna tak lidé přidávají na sociální sítě fotky s hashtagem #whomademyclothes. Principem je vyfotit se v oblečení naruby tak, aby byla vidět cedulka s informací o původu.

Ušito v Čechách...

Není žádnou novinkou, že na transparentnosti záleží i nám. Děláme módu morálně a eticky. Děláme ji tak, abychom se nemusely stydět odpovědět na otázku, kdo ušil vaše oblečení. Všechny naše kousky jsou vyrobeny českými švadlenkami v Čechách.

Děkujeme vám, že tuto cestu volíte i vy! 

usily_jsme_vase_obleceni